ضرورت لوگو برای کسب و کارها

سرفصل مقاله

  • لوگو چیست؟
  • تأثیر لوگو در کسب‌وکار
  • انواع لوگو
  • مراحل ساخت یک لوگو خوب

لوگو چیست؟

لوگو به یک نشانه یا نوشته یا تصویری که یک شرکت یا یک کسب‌ و کار را معرفی می‌کند می‌گویند و همان‌طور که می‌دانید، به‌عنوان برند، آرم، ماهیت و علامت تجاری شرکت محسوب می‌شود. این نشانه گرافیکی که قصد داریم درباره آن صحبت کنیم، در تولیدی‌ها، شرکت‌های صنعتی و تجاری و علاوه بر آن در کسب‌وکارهای کوچک نیز استفاده می‌شود تا از این روش نوع کالا و یا خدماتی که ارائه می‌دهند را سریع‌تر به مشتریان خود معرفی کنند. یکی از نکات بسیار مهمی که در هنگام طراحی لوگو باید به آن توجه داشته باشید این است که با همراه با خلاقیت، نوآوری باشد و در یک جمله منحصربه‌فرد باشد و بتواند ماندگاری بسیار زیادی در ذهن و فکر مخاطبان داشته باشد. اگر بخواهیم مثالی بزنیم، باید به لوگوهای اپل، کوکاکولا و نایک اشاره‌کنیم.همچنین استفاده از لوگوی مناسب در دیجیتال مارکتینگ هم بسیار اثرگذار است و باعث افزایش مشتریان و سوددهی می‌شود.

تأثیر لوگوها در کسب‌وکار

  1. لوگوها را می‌توان به‌عنوان یکی از نشانه‌های کسب‌وکارتان معرفی کنید که کالا، محصولات و حتی خدماتتان را منعکس می‌کند.
  2. یکی از محاسن بسیار خوب لوگو این است که اگر اصولی و درست طراحی‌شده باشد، به‌راحتی قابل‌شناسایی است و به‌راحتی در ذهن مشتریان می‌ماند.
  3. این را بدانید که شکل و رنگ‌ها بسیار روی انسان‌ها تأثیرگذار است و باعث می‌شود تا بهتر در ذهن بنشیند و در بازدید و فروش محصولاتتان تأثیر قابل‌توجهی دارد و حتی ممکن است که مشتریان، کسب‌وکارتان را به دوستانشان معرفی کنند.
  4. یکی از اثرات شگفت‌انگیز لوگو این است که بر روی تصمیم و فکر انسان‌ها تأثیر می‌گذارد.
  5. یکی از تکنیک‌های مهم در لوگو این است که باید در ذهن مشتری ذهنیت ایجاد کنید و با این روش مخاطبان را به سمت خود هدایت کنید و یکی از اشتباهات رایج این است که در ابتدا از لوگوهای ارزان و بی‌کیفیت استفاده می‌کنند که نتیجه منفی دارد.
  6. باید سعی کنید که لوگو خود با پیام و مفاهیم کوتاه و معنی‌دار ارتباط برقرار کند. مثلاً لوگو شرکت آمازون یک لبخند نارنجی است. مفهوم لبخند رضایت از خرید است که همه از آن استقبال می‌کنند و رنگ نارنجی هم گرمی را به کاربر انتقال می‌دهد.

همان‌طور که می‌دانید باید وسواس و ظرافت خاصی را در هنگام طراحی لوگو داشته باشید تا موفق شوید به‌درستی کسب‌وکارتان را معرفی کنید و شروع به جذب مشتری کنید.

اگر می‌خواهید مطالب بیشتری را درباره لزوم داشتن لوگو مطالعه نمایید به مقاله چرا باید لوگو داشته باشیم مراجعه نمایید.

انواع لوگو

  • مونوگرام: این نوع لوگوها بر مبنای تایپوگرافی است که معمولاً از چند حرف تشکیل‌شده است و در اکثر مواقع نام کارخانه و شرکت موردنظر نخستین حرف آن کلمه را تشکیل می‌دهد و یکی از ویژگی‌های جالب آن این است که فقط از چند حرف به وجود می‌آید تا اثرگذاری خوبی داشته باشد و سادگی یکی از ارکان اصلی آن به شمار می‌رود. اگر هم بخواهیم مثال‌هایی در این زمینه بیاوریم، باید به IBM، CNN، HP و HBO اشاره‌کنیم. به علت اینکه بیشتر روی حرف اول تمرکز می‌کنیم، باید فونت بسیار مهمی انتخاب شود تا بعد از چاپ هم واضح و شفاف باشد.
  • لوگو تایپ: این مدل لوگو شبیه مدل قبلی بر مبنای فونت است تا روی نام کسب‌وکارها تبلیغ کند. اگر شرکت یا کسب‌وکارتان یک نام منحصربه‌فرد و خاص داشته باشد، این روش با یک تایپوگرافی خوب توصیه می‌شود و به‌طور مثال سازمان و ارگان‌های دولتی معمولاً همیشه از فونت‌های سنتی (بولد) استفاده می‌کنند؛ درحالی‌که در مشاغلی که در حوزه پوشاک و مد هستند، باید از فونت‌هایی استفاده کنند تا احساس ظرافت و تجملاتی را منتقل کنند. کوکاکولا و ویزا هم از مثال‌های این نوع لوگو است.
  • لوگوهای تصویری: لوگوهایی که بر این مبنا ساخته می‌شوند، نوع طراحی استفاده‌شده در آن بر پایه گرافیک است. معمولاً هنگامی‌که کلماتی مانند توییتر، اندروید و اپل را می‌شنوید، فوراً لوگو آن‌ها در ذهنتان مجسم می‌شود و شاید هم برایتان جالب باشد که یکی از اهداف این شرکت‌ها در هنگام طراحی لوگویشان نیز همین بوده است که فوراً در فکر و ذهن مجسم شود. این ایده می‌تواند الگو و سرمشق شرکت‌هایی باشد که هنوز برندشان را درست نکرده‌اند.
لوگو داشتن
لوگوی تصویری
  • لوگوهای انتزاعی: این مدل از لوگوها یک نوع خاصی از لوگوهای تصویری محسوب می‌شود که در آن از اشکال هندسی به‌جای تصاویری مانند سیب و پرنده به‌کاربرده شده است و به علت اینکه تصاویر در آن‌ها به کار می‌رود، واقعاً مثال‌زدنی هستند. BP starburst-y، Pepsi و Adidas هم از نمونه‌های این مدل هستند که برای نمایش ماهیت خود باید از تصاویر خاصی استفاده کنید.
  • لوگو کاراکترها: کاربرد این نوع لوگو هم بسیار استثنایی است و معمولاً هم از رنگ‌های زیاد و مختلفی همراه با اشکال سرگرم‌کننده و کارتونی استفاده می‌کند. درواقع یک عکسی است که سازمان و شرکتتان را به مخاطبان معرفی می‌کند و کلمه‌ی سفیر هم می‌تواند در یک کلمه معنای آن چیزی باشد که توضیح دادیم. اگر مخاطبان شما کودکان و افراد کم سن باشند، این مدل لوگو بسیار گزینه است که اگر بخواهیم مثالی بزنیم، باید به Kool-Aid، KFC و Peanut Planter اشاره‌کنیم.
  • لوگوهای ترکیبی: این نوع لوگو از دو مدل مونوگرام و لوگو تایپ به‌طور هم‌زمان استفاده می‌کند و به‌گونه‌ای است که باید متن و عکس در کنار یا بالای یکدیگر باشند تا یک‌شکل مناسبی را نشان دهد و مثال‌های آن Doritos، Burger King و Lacoste است. در هنگام طراحی این نوع لوگوها باید حواستان را جمع کنید تا از تصویر و متن منتخب شما با یکدیگر یک هماهنگی حداقل نسبی را داشته باشد و رعایت این نکته باعث می‌شود تا موفق شوید و یک برند خوب طراحی کنید.

مراحل ساخت یک لوگوی خوب

  1. مشاوره و تعریف اولیه: در مرحله‌ی نخست هم شما و هم کارفرما باید بتوانید به‌خوبی خواسته‌های طرف مقابل را بشنوید و هم‌چنین بتواند منظور خود را به‌خوبی منتقل کنید. اگر این کار به‌خوبی انجام شود، در مقابل بسیاری از مشکلات و سوءتفاهم‌ها جلوگیری می‌کند.
  2. جمع‌آوری اطلاعات: یکی از مواقعی که می‌توان متوجه شد که طراح حرفه‌ای است یا معمولی، در این مرحله است. هنر یک طراح حرفه‌ای و خبره این است که سفارش لوگو کارفرما را طوری طراحی کند که بیشترین انتظارات کارفرما تأمین شود.
  3. پرس‌وجو و تحقیق: شاید بتوان این مرحله مهم‌ترین بخش کار باشد و دلیلش هم این است که باید به‌خوبی از رفتارهای مشتریان آگاهی پیدا کرد. به‌طور مثال چه چیزی باعث جذب مشتریان برای خرید محصول یا دریافت خدمات می‌شود و برعکس این مورد نیز صادق است؛ باید عوامل دفع‌کننده را نیز تشخیص دهد.
  4. بررسی فعالیت رقبا: این مرحله هم برای افزایش نوآوری و خلاقیت شما بسیار مهم است که اگر به‌خوبی استفاده کنید، باعث پیشرفتتان می‌شود. نکته مهمی را که نباید از خاطر ببرید این است که نباید به سمت کپی‌برداری بروید و تنها باید ایده برداری باشد.
  5. ایده پردازی و طراحی اولیه: قبل از نهایی شدن ایده اولیه دقت کنید تا کاملاً استاندارد و اصولی این کار را تکمیل کنید که در ویرایش‌های پایانی قوانین طراحی لوگو نقض نشود.
  6. انتخاب اتودها و طراحی با جزئیات: اگر قوانین موجود در این مرحله که شامل رنگ‌پذیری، سایز پذیری، سطح پذیری، نسبت طول و عرض و… را به‌خوبی رعایت کنید، باید بگوییم که تقریباً کارتان را با موفقیت به اتمام رسانده‌اید ولی در غیر این صورت دچار مشکلات شدیدی در مرحله طراحی دیجیتال می‌شوید.
  7. استراحت: برای جبران خستگی‌هایی که در مراحل گذشته به وجود آمد، استراحت امری بسیار ضروریست که می‌توانید باکارهایی مانند ورزش، نوشیدن قهوه و… این کار را انجام دهید.
  8. طراحی دیجیتال: در این مرحله باید به لوگو رنگ و جلوه دهید و همان‌طور که می‌دانید باید رنگ‌هایی باشد که در مراحل نخست به آن رسیده‌اید و تنها کار این است که عمل پیاده‌سازی را انجام دهید.
  9. موقعیت‌شناسی و آخرین تحقیقات: در این مرحله باید لوگو طراحی‌شده‌تان را از همه جهات بسنجید که می‌توانید از مشاوره اطرافیانتان استفاده کنید و یا طرحتان را در شبکه‌های اجتماعی به اشتراک بگذارید و مشاوره و نظرخواهی از متخصصین این رشته را نیز فراموش نکنید.
  10. ارائه طرح لوگو، انتخاب و ارسال فایل: برای اینکه لوگوی طراحی‌شده شما در نظر مشتری زیبا به نظر بیاید، باید آن در قالب موکاپ ارسال کنید که باعث جذابیت بیشتری می‌شود.

نتیجه‌گیری

در آخر باید بگوییم که سعی شد تا جایی که ممکن است مطالب مفید و کاربردی را به شما عزیزان ارائه دهیم و به این نتیجه می‌رسیم که فرآیند طراحی لوگو چقدر پیچیده و نیازمند دقت و زمان زیادی است و علاوه بر آن، خلاقیت هم باید در آن دخیل باشد.


دانلود مقاله

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *